Számlázna? Ezek legyenek az első lépések

Egy kis áttekintést szeretnénk adni, főként az újonnan alakuló cégek részére, mire kell odafigyelni, mielőtt számlázni kezdünk.
A pénztárgépekre vonatkozó szabályozás külön történet, arra most ebben a cikkben nem térünk ki.

I.  Dönteni kell

Két lehetőség közül lehet választani, hogyan is fogunk számlázni:

1. számlatömb

  • kézzel kell tölteni
  • nyomtatvány boltban vásárolható
  • szükséges vinni a számlatömb megvásárlásához az adószámot igazoló dokumentumot (cégkivonat, igazolás) aláírási címpéldányt
  • amennyiben nem a képviseletre jogosult veszi, meghatalmazás is szükséges, valamint a vásárló adóazonosító jelét is elkérik.

Mindez azért szükséges, mert a számlatömb szigorú számadású, a nyomtatvány boltnak pedig lejelentési kötelezettsége van a NAV felé arról, hogy ki milyen sorszámú tömböt vásárolt.

2. számlázó program

Vannak online, illetve licence díjas programok. Az online számlázó programok közt található ingyenes csomagok, illetve vannak fizetős programok is. Mindegyik esetében arra kell figyelni, hogy a szolgáltató biztosítsa azt az igazolást a NAV felé, hogy megfelel a magyar törvényi szabályozásnak. Ezt a NAV bármikor kérheti.

II. Bejelentési kötelezettség

Míg a számlatömb esetében a nyomtatvány boltnak van lejelentési kötelezettsége a NAV felé, addig a számlázó program esetében az adózó kötelezettsége, hogy egy NAV formanyomtatványon bejelentse a használni kívánt program nevét, fejlesztője illetve szolgáltatást nyújtója nevét és adószámát, illetve a program használat kezdetét. Új regisztráció, illetve számlázó programm váltás esetén 30 nap van a számlázó program bejelentésére. Maga a regisztráció – az ÁNYK kitöltő program és a megfelelő nyomtatvány letöltése után – maximum 2 percet vesz igénybe (amennyiben a számlázó a bejelentés XML-t elkészíti, még gyorsabb).

III. Ellenőrizni kell

2016. január 1-től újabb adatszolgáltatási kötelezettség lépett érvénybe a számlázó programok tekintetében, mely szerint a NAV által kért adatexporthoz a számlázó programoknak „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” elnevezésű funkcióval kell rendelkeznie. Mindenképp szükséges meggyőződni, hogy a programot teljes biztonsággal tudja használni az adózó.

Erről a témáról bővebben: A NAV bünteti a nem teljesített adatszolgáltatást
IV. A jövő

A számlázó programokat készítőiknek fel kell készülniük, hogy a következő feladatuk a számlázó programok bekötése lesz a NAV központi rendszerébe. Így nem csak az online használható számlázó programokat, hanem a számítógépre, laptopra telepítetteket is össze kell tudniuk kötni a NAV rendszerrel. Erre várhatóan 2018 nyarán kerül majd sor.