Példakép 2014.
Killik László tizenhárom évvel ezelőtt hozta létre pénzügyi szolgáltató cégét feleségével, Sarkadi-Nagy Szilviával. Mára a legjobbak között vannak itthon; jelentősen bővült a csapat és Európában is egyre többen ismerik a BPO AUDIT TAX nevét.
2014-ben a Példakép Alapítvány szakmai zsűrije Magyarország példaértékű fiatal vállalkozóit kereste, Killik László – a BPO egyik alapítója – a kiválasztott 50 példakép egyike lett, ennek apropóján készült az alábbi interjú.
A családi vállalkozás Zuglóban működik a kezdetektől. Mit jelent számotokra, hogy itt dolgoztok?
Nagyon szeretjük Zuglót, nagyon közel van a belvároshoz, minden gyorsan elérhető és mégis nagyon zöld kerület. A természet közelsége és a mindennapi élethez szükséges szolgáltatások, iskolák, szórakozás is elérhetőek. Szilvivel az egyetemen ismerkedtünk meg és nagyon érdekes volt, hogy Ő is ős-zuglói, de előtte valahogy mindig elkerültük egymást.
A család és a munka összeegyeztetése miatt számomra az egyik fő szempont, hogy az irodánk az otthonunk, az óvoda – iskola – edzés vonzáskörzetében legyen, – teszi hozzá Szilvi – mivel délutánonként az én feladatom a családtagok szállítása. Ezzel nagyon sok időt meg tudok spórolni, hogy ilyen közel dolgozunk mindenhez, amivel napi szinten kapcsolatban állunk.
Mit tanultál meg alkalmazottként, ami megkönnyíti számodra jelenleg a cég vezetését?
Volt néhány olyan közvetlen felettesem, akitől olyan életbölcsességeket tanultam, amit mind a mai napig fejben tartok. Ebből talán a legfontosabb, hogy mindig törekedni kell arra, hogy türelmesen hallgass végig mindenkit. Lássuk be, ez nagyon nehéz, nem is mindig megy, de törekedni kell rá!
Milyen volt az indulás?
Üzletileg talán az egyik legizgalmasabb esemény volt az életünkben. Még most is libabőrös lesz tőle a hátam, ha rágondolok. Hihetetlen energiával, lelkesedéssel kezdtünk bele az egészbe. Ezer és egy sztorit tartunk fejben a kezdetekről. Emlékszem, hogy minden este alig vártam, hogy másnap elkezdjünk dolgozni.
Mi volt az a változás, ami az elején nagy lendületet adott a cég fejlődésének?
Amikor mi elkezdtük a vállalkozásunkat, akkor az internet még modemen keresztül és hiper lassan működött. Mi mégis fontosnak találtuk, hogy legyen weboldalunk, e-mailünk stb. Nagyon gyorsan reagáltunk a technikai változásokra és soha nem volt kérdés, hogyha szükség van valamilyen beruházásra, akkor ezt meg tegyük vagy ne. Inkább az volt a kérdés, hogy honnan szerzünk rá forrást: pályázat, hitel vagy saját erőből is meg tudjuk tenni.
Mi volt a legnagyobb sikeretek, amit az utóbbi években elértetek?
Több is van! Nem mondanám egyikre sem azt, hogy a legnagyobb, de mindenképen említésre méltó sikereink vannak. Ilyen például, hogy egy angol központú kontaktlencse gyártó cég magyarországi gyárát a tervezetektől kezdődően végig kísértünk, a növekedése során és képesek voltunk a szolgáltatásaink körét is az igényeknek megfelelően folyamatosan növelni. Ez a cég mára majdnem ezer embernek ad munkát Magyarországon, több milliárdos beruházást hajtott végre és évente több milliárd forint forgalmat bonyolít. Tavaly minket választottak a Magyar Könyvvizsgálói Kamara könyvvizsgálójának, ami a hihetetlen kihívás mellett igen nagy megtiszteltetés is. Több ezer könyvvizsgáló kolléga kíséri figyelemmel a munkánkat és egy így is újraválasztottak a kamara 2014. évi beszámolójának a könyvvizsgálatára.
Szilvi: A legnagyobb sikerünk számomra az, hogy ebben a nagyon változó és kiszámíthatatlan világban képesek voltunk és vagyunk egy stabil, jól működő vállalkozást létrehozni és üzemeltetni, remek munkatársakkal és sok kihívást jelentő feladattal.
Milyen szervezeti akadály volt, amit sikerült megoldanotok?
Alapvetően ez egy tabu téma, senki nem szeret beszélni arról, hogy a cége, vagy szervezete valamilyen krízis helyzeten ment keresztül. Ha mégis ki kellene emelnem valamit, akkor az a növekedésünkkel járó szervezeti feszültség feloldása lenne. Az elmúlt több mint 13 évben egy kétfős cégből, csaknem 50 fős vállalkozássá nőttük ki magunkat. 50 ember nem tud konfliktusok nélkül együtt dolgozni, amit a 2008-as gazdasági válság is fokozott. Ezért szakértő segítséget vettünk igénybe a szervezetfejlesztésünkhöz. Szerencsénkre egy kiváló szakemberrel, Máthé Judittal sikerült olyan lépéseket tennünk, amelyek eredményeként úgy érzem, hogy most egy nagyon erős csapattal dolgozunk együtt.
Milyen értékeket képviselsz cégvezetőként?
A mi iparágunkban a magas szakmai színvonalon nyújtott szolgáltatás nem erény, hanem alapelvárás. Nálunk senki nem felejtheti el a cégben, hogy nem szívességet teszünk az ügyfeleinknek, hanem ezért ők fizetnek. Az ügyfeleinkkel az együttműködésünk a kölcsönös megbecsülésen és az elismerésen alapszik. Mindamellett könyvvizsgálóként is vannak alapértékek, amiket a napi munkánkban mindenkinek szem előtt kell tartania a cégben: tisztesség, tárgyilagosság, megfelelő gondosság, titoktartás, hivatáshoz méltó magatartás.
Szerinted mi kell ahhoz, hogy valaki vállalkozó legyen?
Türelem, kitartás, szerencse, egy kis egyedi világképpel, hosszú távú tervekkel, vízióval megfűszerezve. És a csillapíthatatlan vágy, hogy valami értékeset létrehozzunk, és ebben bízzunk is töretlenül. Ezt követően a folyamatos innováció, megújulás, környezeti változásokra történő gyors reagálás.
Nehéz dolog vállalkozónak lenni?
Erre a rövid válasz, hogy igen. Lehetetlen? Nem. Egy vállalkozás nap mint nap rengeteg akadállyal szembesül. Talán minden azon múlik, hogy kinek milyen a problématűrési és megoldási készsége. Szerencsére nekünk nem egyedül kell megbirkóznunk az összes problémával, mert Szilvi, Ági, Ildi és Csilla is nagyon jó problémamegoldók. Szinte minden esetben elmondhatom, hogy én pont úgy tettem volna, ahogy ők.
Nektek sikerült és a legjobb bizonyíték vagytok arra, hogy a sikeres vállalkozás és a magánélet egyensúlya igenis megteremthető.
Tapasztalataim szerint a siker sokszor nagy áldozatokkal jár. Sok esetben a család lesz a vesztese a napi 24 órának. Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy együtt dolgozunk így tudjuk, hogy ki, mikor, mivel foglalkozik és az miért, vagy mennyire fontos. Számomra a siker azt jelenti, amikor a munka elvégzése mellett eljutok a gyerekeim karácsonyi előadására, együtt úszok Lacus fiammal, vagy megnézem Anna lányom néptánc előadását, vagy csak egyszerűen együtt játszom esténként Zsófi lányommal.
Szilvi: Igen, egy-két éve tudatosan határoztuk el Lacival, hogy nagyon odafigyelünk a család és a munka egyensúlyára, próbáljuk betartani a jól ismert 8 óra munka 8 óra pihenés és 8 óra szórakozás elvét. Számunkra a szórakozást a sport és a gyerekek, a család jelentik, és nagyon jó úton haladunk afelé, hogy ezt a harmóniát megteremtsük.
Kollégáink mondták
Miben példakép számodra? Szívesen dolgozol-e vele?
“Igen, szeretek vele dolgozni. Segítőkész, jó szakember, közvetlen, nyitott, figyelmes, meghallgatja az észrevételeket, panaszokat vagy újításokat, de ugyanakkor bátorítja is az alkalmazottakat, hogy legyenek önállóak.”
“Sokszor voltam már vele meetingeken ügyfelekkel – legyen külföldi vagy magyar – a fellépése, előadásmódja, ahogy meg tudja győzni az ügyfeleket, vagy ellátni őket jó tanácsokkal, az nagyon meggyőző és én is szeretnék egyszer ilyen jó lenni ebben!”
“Kommunikációja, tárgyalóképessége, problémamegoldó képessége kitűnő. Korrekt, kitartó, motivál a célok elérésben és segít is megvalósítani – legyen akár magán vagy szakmai; és nem utolsó sorban a legjobbak között van a szakmában.”
“Én azért szeretek együtt dolgozni vele, mert szakmailag nagyon felkészült, tájékozott és bármikor tudok hozzá szakmai kérdéssel fordulni, az esetek nagy többségében tud nekem segíteni és hasznos tanácsokkal tud ellátni.”
“Szerintem szuperjó vezető. Közvetlen, korrekt, nagyvonalú, humoros. Példaértékú számomra a sportszeretete, vezetőként pedig a korrektsége.”
“Munkában a támogatása szerintem példaértékű, sosem ráz le azzal, hogy nem ér rá. Mindig lehet hozzá fordulni válaszért. Támogatja az önálló gondolkodást, azzal a biztos háttértámogatással, hogy segítő kezet nyújt, ha szükséges vagy csak megadja a szükséges lökést a folytatáshoz.”
“Tele van ötlettel, ambícióval, mindemellett kitartó is, amit elhatároz, azt megcsinálja. Értékeli a tudást, az egyenes magatartást. Mindenre van valami jó szakmai ötlete, megoldása, ha kapásból nem megy, akkor utánanéz a dolgoknak. Ő a nagy problémamegoldó. Sokrétű a tudása, jól tájékozott, nincs az a téma, amihez ne tudna hozzászólni. És sziporkázó a humora, nem unalmas fickó.”
Frissítés 2015-01-22:
Killik László az Év Példaképe Közönségszavazáson az előkelő 10. helyezést érte el 2014-ben. Nagyon köszönjük a sok szavazatot!
A Példakép Alapítvány vele készült interjúja továbbra is elérhető ITT.
Frissítés 2014-12-17:
Elindult az Év Példaképe Közönségszavazás, ahol egészen 2015. január 22-ig gyűjthetjük a voksokat. A legtöbb szavazatot elért Példakép nyeri el a Közönségdíjat. Ha úgy érzi, szeretné Killik Lászlót támogatni szavazatával, ide kattintva megteheti – a portrékép és rövid bemutatkozó szöveg melletti “Jelölöm” karikába kattintva (e-mail vagy Facebook regisztráció szükséges az érvényes szavazathoz). Köszönjük! 🙂
A BPO AUDIT TAX jelen van a Facebookon is – látogasson el oldalunkra és csatlakozzon közösségünkhöz!