2020. november 11-től este 8 óra és reggel 5 óra között kijárási tilalom lép életbe, mindenkinek haza kell érnie este 8 óráig. A kijárási tilalom alóli mentesülés egyik esete a munkavégzés, amelyet azonban igazolni szükséges. Ezért a munkáltatóknak a munkavállalók részére munkáltatói igazolást szükséges kiállítaniuk.
A lezárásoknak erőteljes gazdasági hatása lesz. A közvetlen hatás elsősorban az idegenforgalom, vendéglátás, szállodaipar, rendezvényszervezés területét érinti, mivel az éttermek, szállodák, szabadidős létesítmények nem fogadhatnak vendégeket.
1. Ki veheti igénybe és mely személyek után a bértámogatást?
A Kormány a munkahelyek megőrzése érdekében a szálláshely szolgáltatókat a foglalásaik kieséséből származó költségeinek megtérítésével és bértámogatások nyújtásával segítik.
A munkáltató részére a munkaerőpiaci program szerint a munkavállaló bruttó munkabérének 50 százalékát téríti meg az állam.
A közlönyben felsorolt tényleges főtevékenység szerinti vendéglátó egységek és szabadidő létesítményeknek a munkavállalóik munkabére után nem kell közterhet (szociális hozzájárulási adót, szakképzési hozzájárulást, kiva-at) fizetni és az állam megtéríti a munkavállalók bérének 50 százalékát. Továbbá a rehabilitációs hozzájárulás fizetésre kötelezett kifizető egy hónapra arányosan jutó rehabilitációs hozzájárulás-fizetési kötelezettség alól mentesül, azaz a 2020. évben további előleget nem fizet.
2. Mikortól és mely időszakra vehető igénybe a támogatás?
A támogatás 2020. november hónaptól kérhető.
3. Hogyan lehet igényelni a támogatást?
A munkaadó a támogatást a munkaadó székhelye, illetve telephelyes szerinti főváros és megyei kormányhivatalhoz nyújthatja be. Az igénybe jelentésre a nyomtatvány még nem áll rendelkezésre a kormányhivatal honlapján. A főváros és megyei kormányhivatal nyolc munkanapon belül határozatban dönt.
A támogatás, illetve az arányos támogatás a munkáltató részére utólag kerül folyósításra.
4. Mit kell vállalnia a munkaadónak a támogatásért cserébe?
Feltétele, hogy a támogatásnak, hogy támogatásban résztvevő munkáltatók foglalkoztatott munkavállalók már fenn álló munkaszerződés szerinti munkabérét a munkavállalók részére kifizeti, és a munkaviszonyt nem szünteti meg a támogatás időtartamának utolsó napjáig.
A támogatással kapcsolatos minden iratot az odaítélést követő tíz évig meg kell őrizni.
A munkáltatói közteher fizetésére a mentesség igénybevételének feltételei:
· a kifizető a munkavállalót a veszélyhelyzetre való tekintettel elbocsájtotta volna,
· a kifizető a mentesség iránti igényét bejelenti az adóhatósághoz (a nyomtatvány még nem ismert)
Hangsúlyozzuk, hogy ezek a jelenlegi pillanatnyi állapotra vonatkoznak, mert az intézkedések naponta változhatnak.
Szeretnénk kiemelni, hogy minden egyes munkáltatónak saját jogkörében kell mérlegelnie az adott intézkedést, mert minden eset egyedi.
Felhívjuk Ügyfeleink figyelmét arra, hogy a fentiek nem minősülnek konkrét üggyel összefüggésben adott tanácsnak, és kérjük, hogy kizárólag ezen cikk alapján ne hozzanak meg döntéseket!
Minden esetben konzultáljon bérszámfejtőjével vagy könyvelőjével, ha támogatást szeretne igénybe venni!
Segíthetünk valamiben?