Inflációs nyomás az adórendszerben 2026-ban: Milyen adók emelkednek és milyen értékhatárok változnak?

Az Országgyűlés a közelmúltban elfogadta a 2026-os évre vonatkozó adócsomagokat, amelyek számos fontos változást hoznak a magyarországi vállalkozások életébe. A jogalkotók szándéka szerint a módosítások egyszerre kezelik az infláció okozta kihívásokat és csökkentik a cégek adminisztrációs terheit, különösen a nagyobb forgalmú KKV-k esetében. Különösen a 2025. évi LXXXIII. és LXXXIV. törvények tartalmaznak kulcsfontosságú rendelkezéseket.

A vállalkozásoknak érdemes már most felkészülniük. A változások egy része inflációkövető, míg más, fix összegekhez kötött adók és díjak emelkednek.

I. Emelkedő adók és díjak: A “hideg progresszió” és a közvetlen terhek

Az infláció nem csupán a boltok polcain jelentkezik, hanem bizonyos, jogszabályban rögzített adó- és díjtételekben is. Ezek a változások közvetlen költségnövekedést jelentenek a cégek számára, illetve az adórendszer “hideg progressziója” révén közvetetten is növelik a terheket

A. Jövedéki adó 2026

A jövedéki adó esetében a helyzet kettős:

  • Üzemanyagok (benzin, gázolaj, kerozin): Az üzemanyagok jövedéki adójának valorizációját (inflációval korrigált emelését) fél évvel elhalasztották. Az új határidő: 2026 második félév.
  • Dohánytermékek és alkohol: Ezzel szemben a dohánytermékek adója várhatóan emelkedik. Az alkoholos italoknál a szabályozás finomodik: 2026. január 1-jétől kedvezményes, 50%-os jövedéki adómértéket vezetnek be a kisüzemi habzóbor előállítók számára, támogatva a hazai termelőket.

B. Gépjárműveket terhelő adók és illetékek 2026

A gépjárművekkel kapcsolatos terhek is növekednek a 2026-tól bevezetett inflációkövető emelés miatt.

  • Cégautóadó: A cégautóadó mértékei minden évben a Kormány rendeletében kerülnek meghatározásra, összhangban a gazdasági folyamatokkal. A 2026. évre vonatkozóan a díjak emelkednek az infláció ellentételezése érdekében.
  • Átírási illeték és regisztrációs adó: Ezen díjak esetében is az inflációkövető mechanizmus lép életbe 2026. január 1-jétől, ami növeli a gépjárműbeszerzések és a céges flotta fenntartásának kezdeti költségeit.

Gépjárműadók és illetékek 2026

A gépjárművekkel kapcsolatos terhek is növekednek a 2026-tól bevezetett inflációkövető emelés miatt.

  • Cégautóadó: A cégautóadó mértékei minden évben a Kormány rendeletében kerülnek meghatározásra, összhangban a gazdasági folyamatokkal. A 2026. évre vonatkozóan a díjak várhatóan emelkednek az infláció ellentételezése érdekében.
  • Átírási illeték és regisztrációs adó: Ezen díjak esetében is az inflációkövető mechanizmus lép életbe 2026. január 1-jétől, ami növeli a gépjárműbeszerzések és a céges flotta fenntartásának kezdeti költségeit.

C. Az infláció közvetett hatása az adóalapra

Fontos gazdasági tény, hogy az infláció az adóterheket akkor is növeli, ha a jogszabályi kulcsok névlegesen nem változnak. Magasabb árbevétel után magasabb összegű ÁFA keletkezik. Ha egy cég nyeresége reálértéken nem is változik, a magasabb nominális nyereség után több társasági adót (TAO) fog befizetni. Ez a “hideg progresszió” jelensége, ami a vállalkozások valós, reálértékű adóterhét növeli.

II. Változó értékhatárok és bérköltségek: Hatások a nagyobb KKV-kra

A jogszabályalkotók felismerték, hogy az infláció miatt a korábbi fix értékhatárok reálértéke csökkent. Ezért tudatosan emeltek bizonyos küszöbértékeket, hogy a kedvező adózási formák továbbra is elérhetőek maradjanak a nagyobb árbevételű vállalkozások számára.

A. KIVA (Kisvállalati adó) belépési és megszűnési értékhatárai

A KIVA népszerűségét növelheti a nagyobb, de még KKV-méretű cégek körében, hogy a belépési és megszűnési feltételek is duplájára emelkedtek, már 2025. december 1-től az új belépők számára (2025. évi LXXXIV. törvény):

  • Belépési feltételek: Max. 100 fő létszám és max. 6 milliárd Ft bevétel/mérlegfőösszeg.
  • Megszűnési feltételek: A bevételátlépés határa 6 milliárdról 12 milliárd Ft-ra, a létszámhatár 100 főről 200 főre nőtt.

Több információt a KIVA módosításairól 2025. november 4-i cikkünkben talál.

B. Társasági adóelőleg-gyakoriság

A nagyobb bevétellel rendelkező, társasági adó (TAO) fizetők számára is van könnyítés: az adóelőleg-gyakoriság értékhatára 5 millió forintról 20 millió forintra emelkedik.

C. Minimálbér és garantált bérminimum 2026

A gazdaság egyik alapköve a bérszínvonal. A 2026-ra vonatkozó minimálbér és garantált bérminimum elfogadása megtörtént, ami közvetlenül befolyásolja a vállalkozások bérköltségeit és a kapcsolódó adókat, járulékokat.

  • minimálbér bruttó összege 2026. január 1-től 328 600 forintra emelkedik (11%-os emelés).
  • garantált bérminimum összege 373 200 forint körül alakul, ami kb. 7%-os emelést jelent.

A magasabb bérköltségek nem csak a bruttó fizetésre hatnak. A munkáltató által fizetendő szociális hozzájárulási adó (szocho), vagy kisvállalati adó (kiva), és egyéb járulékok alapja is ez a megnövekedett összeg lesz, ami automatikusan növeli az adóterheket, még akkor is, ha az adókulcs nem változik.

A 2025. évi LXXXIV. törvény a személyi jellegű kifizetések esetében a szociális hozzájárulási adó szabályaival összhangban a minimálbér 112,5%-áról 100%-ára csökkenti. Ez a módosítás némileg mérsékli a rejtett adóemelést és a bérrel kapcsolatos terhek optimalizálásában nyújt segítséget a kisebb vállalkozásoknak.

III. Infláció 2025, prognózis és hatás az árakra

A legfrissebb gazdasági előrejelzések pontosabb képet festenek a 2025-ös és 2026-os inflációs kilátásokról.

  • A 2025-ös évre vonatkozóan egyes elemzők 4% feletti inflációra is számítanak.
  • Az Erste Bank egyik legfrissebb előrejelzése szerint az infláció 2026-ban akár 3,8%-ra is csökkenhet.

Ez az inflációs szint, bár a jegybanki célnak megfelelő sávban mozoghat, továbbra is befolyásolja a gazdasági környezetet. Az emelkedő jövedéki adók (dohány, alkohol), a magasabb bérköltségek (minimálbér, garantált bérminimum), és a “hideg progresszió” miatt egyes ágazatokban és termékeknél az árak tovább emelkedhetnek.

 A pontos jogszabályi szövegek a a Magyar Közlönyben érhetőek el, a NAV pedig hamarosan közzéteszi a frissített frissített információs füzeteit a valorizált adómértékekről.

Ez a cikk a tájékoztatást szolgálja, nem minősül hivatalos tanácsadásnak. Kérjük, hogy komolyabb üzleti döntés előtt konzultáljon szakértővel, és ne kizárólag a bejegyzésben leírtakra támaszkodjon.